Dvoudveřový hatchback Justy je automobil, který byste u japonské automobilky Subaru jistě nečekali. Všichni znají jeho sportovní model Legacy s pohonem všech kol. A najednou přijede Justy? Bohužel to není vtip. Justy už je více jak 20 let prodáván pod jménem Subaru.

Záměrně říkám „prodáván“, protože o výrobu se staral většinou někdo jiný. Nejspíše se Subaru peněžně vydalo při vývoji nových generací závodních a sportovních modelů, takže se mu nechtělo investovat do malého městského vozu. Takže si vždy nějaké licencovalo a vydávalo za své.

Původ

Nejnovější generace Justyho je vlastně automobil Daihatsu Sirion se značkou Subaru na kapotě. Vypadá to zvláštně, mít v jedné větě nízkonákladové Daihatsu a sportovní Subaru že? Jedinou útěchou je, že nový Justy (už 3. generace) vypadá celkem k světu a hlavně splňuje na výbornou jeho hlavní účel – jízdu ve městě. Kompaktní rozměry, příjemný prostor v interiéru a dostatečný motor pod kapotou – to vše dostanete za cca. 300 000 Kč.

Malé rozměry (délka 3 610 mm, šířka 1 665 mm a výška 1 550 mm) jako by předurčovaly vůz k jeho životu v městské džungli. Parkovacích míst je stále méně, takže jeho „malost“ rozhodně oceníte.

Motor

Stejně tak malý rejd, který vám umožní se otočit na velmi malém prostoru. Pod kapotou je 3válcový motor (ne nesmějte se – vážně to je Subaru) s rozvody DOHC o objemu 1 litru (nejvyšší výkon je 51 kW). Možná se vám to zdá málo, ale ve městě více koňských sil ani nevyužijete. S  malým motorem se pojí další pozitivum – nízká spotřeba. Už chápete princip tohoto automobilu? Stvořený pro město!

Přestože původní model, ze kterého Justy vychází, se začal prodávat v roce 2005, tak stále vypadá šik i letos (2011). Oblé tvary se skvěle hodí k sympatickému vozítku s úsměvem na „tváři“. Z vnějšku vypadá Subaru Justy velmi jednoduše a konzervativně. Nesnaží se zaujmout a ani neprovokuje. Prostě jen žije svým životem.

Interiér

Interiér je zpracován velmi jednoduše – plast, plast a ještě jednou plast. Automobil se ani nesnaží vypadat luxusně – vždyť má cenovku nasazenou sakra nízko – tedy na nic si nehraje a ukazuje nám všechny svoje trumfy. A nečekaně jím je prostor v interiéru. Přestože jde o vůz s délkou těsně přes 3,5 metru, tak v interiéru je dostatek prostoru pro všechny cestující.

Stěžovat si nemohou ani ti, kteří sedí na zadních sedačkách. Daihatsu/Subaru se povedl hezký kousek – maličký hatchback je postavený tak šikovně, že vnitřní prostor je maximalizován. Ne nadarmo jsou kola téměř v rozích vozu. V interiéru potěší velké množství odkládacích ploch – některé jsou dokonce i uzavíratelné.

Přestože Subaru licencuje vozy jiných značek a vydává je za své, velmi poctivě kontroluje jejich kvality. Sirion od Daihatsu se dostal skrze toto náročné síto – nejspíše je v něm opravdu něco ukryto a zaslouží si nosit na své hrudi modrostříbrný odznak s několika hvězdami!