Nejnovějším počinem italského Lamborghini je model Aventador, který volně vychází z přelomového konceptu Sesto Elemento. Italská automobilka se vydala cestou výrazného snižování váhy automobilu.

Koncept SE je tvořen z velké části z karbonu – přesněji materiálu CFRP (Carbon-Fiber-Reinforced Plastic – plast vyztužený karbonovými vlákny). Tato technologie se dostává v posledních letech do popředí a Lamborghini ji bude využívat pro všechny své nové modely.

Základem Aventadoru je nový karbonový monokok, který vyšel z vlastní laboratoře Lamborghini. Ta se rozhodla vytvořit vlastní výrobnu uhlíkových vláken (a dílů jimi tvořených), takže si založila vlastní vývojové středisko. Není tak závislá na dodávkách dodavatelů jako jiné automobilky.

Aventador je dlouhý 4,78 metru, široký (včetně zpětných zrcátek) 2,26 metru a vysoký 1, 13 metru. Hmotnost vozu se ustálila na 1575 kg. Tedy je o 145 kilogramů těžší než jeho předchůdce Gallardo. Jméno získal (stejně jako další vozy Lamborghini) podle proslulého býka ze španělské koridy.

Design

Designový styl započatý speciálem Reventón se projevil u nového Aventadoru. Inspirace stealth stíhačkami má za následek zostření všech linií. Výrazně lomené hrany, množství sacích a výfukových otvorů a samozřejmě nůžkovité dveře ve stylu „Lambo“. Právě těmito dveřmi se původní Lamborghini proslavily. Nově se však neotevírají pouze směrem nahoru, ale lehce se vyklopí i do boků – řidič i spojenec díky tomu mají pohodlnější nastupování.

Výrazným prvkem je „trojcípá hvězda“ (ne nehledejte návaznost na vozy Mercedes-Benz), která se objevuje v předních i zadních světlometech. V jednotlivých liniích se prolíná i do vzhledu vozu. Celkově tvary Lamborghini Aventador inspiroval trojúhelník – stačí se podívat na zadní proporce vozu a dáte mi za pravdu. Lamborghini chtělo znovu vyjít vstříc svým zákazníkům, takže na výběr je ze 13 výrazných laků karosérie.

Motor

Motor je tradičně umístěn za sedadly řidiče. Tentokrát byl použit nově vyvinutý vidlicový 12válec se zdvihovým objemem 6,5 litru a výkonem rovných 700 koní (515 kW). Koňská síla od motoru je přenášena na všechna 4 kola přes nejnovější generaci spojek Haldex. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Aventador za neuvěřitelný čas – 2,9 sekundy. Maximální rychlost je 350 kilometrů v hodině, čímž se stal nejrychlejším Lamborghini v historii.

Prodejní úspěchy

Nedlouho po své premiéře na autosalonu v Ženevě (letos v březnu na výstavišti Palexpo) byly všechny dostupné vyrobené kusy Lamborghini Aventadoru vyprodány. První nové kusy se dostanou do světa až v roce 2013 – poměrně neuvěřitelný úkaz, když vezmeme v potaz, že cena jednoho vozu (v základní verzi) převyšuje 7 000 000 Kč. Nejspíše to s tou světovou finanční krizí nebude tak horké, nemyslíte?