Sorento je přelomové SUV, které korejskou automobilku Kia dostalo na výsluní. Tímto modelem se automobilka zachránila, když byla v minulých 10 letech v úzkých. A tuto pomocnou ruku jí nabídla další jihokorejská společnost – Hyundai. Od roku 2002 (rok představení Sorenta) trvá silné partnerství. Hyundai dala Kie svůj vlastní model a tím si ji zavázala na spoustu let.

1. generace

První generace modelu Sorento byla netradičním vozem, který ocenili především milovníci dobrodružných výletů do divočiny a terénu. Měla žebřinový rám, takže se výsostně hodila na toulky mimo silnice. Jeho velká světlá výška a robustní provedení umožnilo Sorentu se stát jedním z nejprodávanějších vozů v segmentu SUV.

Design pro Kiu Sorento vytvořili němečtí designéři, kteří tímto krokem chtěli umírnit divoký a exotický asijský design, který by konzervativní Evropané nejspíše „neskousli“. Zbytečně by se ze Sorenta stal propadák a automobilku Kia by už nic nezachránilo. To se naštěstí nestalo, takže mohlo vzniknout množství zajímavých vozů jako Ceed, Soul či Venga.

2. generace

Druhá generace vozu následovala až po dlouhých 7 letech. Nový vzhled vozu se vyznačuje čistým designem, který se výrazně odlišuje od toho minulého. Prim hrají ostré a dynamické tvary, které automobilu dodávají maskulinní tvary.

Přední mřížka vozu dostala ucelený tvar, který připomíná „tygří nos“. Přesně tento prvek je identifikátorem všech nových vozů Kia. Na velký chromovaný gril plynule navazují přední světlomety s čirou optikou. Protáhlý tvar světel navozuje svébytný a sebevědomý výraz vozu.

Tomu napomáhá i jeho velká šířka a „rozkročení“. Záď vozu dostala poměrně spartánský vzhled, který pracuje jen s několika výraznými linkami. Nejvýraznějším prvkem jsou zde zadní skupinové svítilny.

Konstrukce

Změny nastaly nejenom ve vzhledu. Základ původního modelu (žebřinový rám) byl nahrazen klasickým samonosným, který přibližuje vůz více k jízdě po silnici. Vyšší světlá výška byla sice zachována, ale ze Sorenta se stal spíše koráb do města (kde ho také nejvíce můžete potkat). Jeho robustnost a pocit bezpečí si oblíbily především ženy, které s ním korzují městskou džunglí.

Díky solidním rozměrům (délka 4,685 m, šířka 1,885 m, výška 1,710 m a rozvor 2,700 m) zabezpečuje automobil dostatek prostoru v interiéru. Zde už nenajdete tvrdé plasty (příhodné pro asijské vozy), ale pouze kvalitní měkčené materiály, na které jsme v Evropě zvyklí. Robustnost vozu umožnila konstruktérům zvětšit objem zavazadlového prostoru – tentokrát pojme až 531 litrů.

Nová generace je dodávána pouze s dvojicí motorů. Jedná se o zážehový čtyřválec 2.4 CVVT a vznětový agregát 2.2 CRDi VGT. Oba motory splňují přísnou ekologickou normu Euro 5.