Dacia Duster je SUV, které má kořeny u rumunských horalů. Přibližně tak by mohl znít propagační materiál. Chybí tam však zmínka o francouzském šmrncu, který tento vůz získal díky Renaultu (jež je vlastníkem automobilka Dacia). Duster je potomkem těchto dvou automobilek. Díky úzké spolupráci vznikl slibně vypadající vůz, jenž na peněženky řidičů útočí svojí nízkou pořizovací cenou.

Přímým konkurentem na českém trhu je Škoda Yeti. Je dražší, ale nabízí o úroveň lepší technické provedení. Také naše automobilka má mnohem lepší jméno než rumunská Dacie. Neshazujme však Dustera dříve, než si ho pořádně prohlédneme. Třeba mají Rumuni nějaká esa v rukávu a podaří se jim Yetiho vyhnat zpátky do zasněžených hor.

Design

Duster je líbivé auto s maskulinními liniemi a širokým postojem, bohužel si nic nevzal z futuristického konceptu, který předcházel představení sériové podoby vozu. Stejnojmenný koncept byl představen v roce 2009 a všechny uchvátil svým neotřelým designem.

Ostré linie a vyšší stavba vozu a vzhled jako z sci-fi snímku. Prim při vývoji tohoto prototypu hrálo samozřejmě vývojové středisko Renault Design Central Europe – svou ruku k dílu však přidali i konstruktéři a designéři Dacie. Výsledkem byl oslnivý automobil, který se stal hvězdou Ženevského autosalonu ve Švýcarsku.

Vzhled sériového modelu se diametrálně liší od konceptu. Není známo, proč se nepracovalo s původním návrhem, který se líbil jak laické, tak odborné veřejnosti. Naštěstí design sériového vozu se také povedl, přestože není tak provokativní. Nemám nic, co bych z hlediska designu vytknul sériové podobě Dusteru. Pěkné oblé tvary, vyšší světlá výška (běžná u SUV vozů) a široký postoj.

Interiér

Zpracování interiéru ale není nejkvalitnější. Přestože vnějšek vozu ničím neodkazuje na spartánský původ, v interiéru zjistíte, kde se opravdu šetřilo. Ošklivé tvrdé plasty, neergonomické ovládání vnitřních systémů a nepohodlné sedadla – ano tady už všichni poznáváme rumunskou Dacii. Je velká škoda, že interiéru nebylo při vývoji věnováno více péče.

Technika

Co však není rumunské, je pohon pod kapotou. Ten dodal francouzský Renault. Základem je 16ventilový motor o objemu 1,6 litru a výkonem 77kW (105 koní). Za příplatek získáte naftový agregát se zdvihovým objemem 1,5 litru (dCi) s výkonem 79 kW (107 koní). Pro náročné řidiče je připraven i pohon 4×4 (všech kol), který řidič ocení především ve chvílích, kdy vyjede ze silnice na nezpevněný terén.

Dacie Duster je automobil, který zvládne dojet na chatu v kopcích a bezpečně vás doveze zase domů. Stejný úkol splní i Yeti, ale jeho pořizovací cena je mnohem vyšší. Prodejní výsledky Dusteru překvapily i samotné Rumuny. Jejich továrny nestačí uspokojovat poptávku po jejich novém SUV.